Facelift voor Audi A3 en S3

Audi A3 en S3 facelift

 

Audi heeft nagenoeg het hele A3-gamma onderworpen aan een facelift. Wereldschokkend zijn de wijzigingen zoals vanouds niet.

Audi heeft de in 2012 gelanceerde derde generatie van de A3-familie naar de snijtafel gestuurd. Zowel de driedeurs als de Sportback, sedan en Cabrio zijn bijgepunt. De opgefriste RS3 volgt in een later stadium.

We zien een gewijzigd front met standaard nieuwe Xenon plus-verlichting. Led- en matrix-led-units zijn optioneel. Ook aan de achterkant komen we wijzigingen tegen. Hier zien we een nieuwe diffuser en eveneens aangepaste lichtunits. Ook zijn nieuwe kleuren leverbaar.

Vanbinnen zijn eveneens de nodige wijzigingen waar te nemen. Zo vinden we een nieuw stuurwiel en een vernieuwd MMI-infotainmentsysteem. Ook Audi's Virtual Cockpit - de digitale klokkenwinkel met 12,3-inch metend scherm - is leverbaar. De nieuwe A3 moet in staat zijn tot een snelheid van 65 km/h zelfstandig in files te rijden en ook lane assist is verbeterd. Eveneens nieuw is Emergency Assist, een systeem dat de auto tot stilstand brengt als de bestuurder geen 'stuuractiviteit' meer vertoont.

Op de internationale motorenlijst staat een 1.0 TFSI driecilinder met 115 pk en 200 Nm als meest toegankelijke krachtbron. Een trede hoger vinden we de 150 pk en 250 Nm sterke 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling. Voor meer benzinepret staat een 190 pk en 320 Nm krachtige 2.0 TFSI op de lijst. De 2.0 TFSI's krijgen een nieuwe zeventraps S-tronic-transmissie. Quattro is leverbaar voor de 190 pk sterke variant.

Op dieselvlak heeft Audi een 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm én een 184 pk en 380 Nm sterk exemplaar beschikbaar gesteld. De instapdiesel is een 110 pk sterke 1.6 TDI. De E-tron keert terug met zijn systeemvermogen van 204 pk. Ook de G-tron met 110 pk sterke 1.4 TFSI staat op de lijst.

De S3 gaat er in combinatie met S-tronic transmissie 10 pk en 20 Nm op vooruit. De 2.0 TFSI is nu 310 pk en 400 Nm sterk. Daarbij het ESC-systeem aangepast. Meer informatie voor de Nederlandse markt volgt in een later stadium.

Bekijk het gehele artikel op AutoWeek